inception1

Inception (2010) – Başlangıç Film Analizi

Inception farklı okumalara açık bir yapım. Filmin sonunda gördüğümüz topacın düşüp düşmediğinin gösterilmemesi bile aslında yapımcıların filmi farklı yorumlara açık bırakmak istediğini göstermektedir. Bu videoda filmin sonu da dahil olmak üzere filmin en karmaşık ya da karanlık görünen yönlerine cevap arayacağız.  Cobb ve Saito arasında Araf’ta gerçekleşen bu konuşmada yakaladığımız ipuçları sayesinde filmin pek çok karanlık noktasını aydınlatacak bir son teorisini de ayrıca paylaşmak istiyorum.

Böyle beyin yakıcı bir filmde her şeyin bize sunulduğu gibi olmadığını söylemek yanlış olmaz. Ancak senaryonun bize ne söylediğini anlamadan kurgulanacak son teorileri hiç şüphesiz eksik kalacaktır. Değinmeyi planladığım son teorisi bu durumlar üzerine inşa edildiği için bunları anlamadan bahsedeceğim teoriyi anlamak imkânsız.

Inception (2010) – Başlangıç Fragman / Trailer İzle

Şimdi biz de aynen Cobb’ın yaptığı gibi derinlere inelim ve filmi sorgulamaya başlayalım.

Cobb son sahnede gerçekten çocuklarına kavuşuyor mu?

Evet, Cobb gerçekten çocuklarına kavuşuyor. Rüya zamanını göz önünde bulundurduğumuzda Cobb her gün yaklaşık 40 saatini karısı Mal’la birlikte rüya gerçekliğinde inşa ettiği anılar arasında geçirmektedir. Anılar ve rüyalar birbirinden çok farklıdır. Cobb Ariadne’ye hafızasındaki yerleri kullanmaması gerektiğini bunun gerçekliğin karıştırılmasına neden olacağını söylemişti. Ancak onun bu söylediğinin tam tersi yaptığını görmekteyiz.

Peki bunun nedeni Cob’ın eşinden vazgeçememesi ve onu hayatta tutmaya çalışması mı? Ariadne bunu söylerken onun başını nasıl salladığını kaçırmayalım. Hayır, bunun nedeni onun eşinden vazgeçememesi değil. Cobb onun öldüğü gerçeğini hiç unutmadı. Evet, bunlar Cobb’ın pişmanlık yaşadığı ve değiştirmek istediği anılarıdır. Onun değiştirmek istediği ve pişman olduğu anlar arasında Amerika dışına kaçarken çocuklarının yüzünü son bir kez görememesi de bulunmaktadır. İşte bu son sahnede onların yüzünü görmesi aslında pişmanlık duyduğu anısını değiştirmesinden ibarettir. Bunu yapmasının tek yolunun gerçek dünyada çocuklarını görmek olduğunu kendisi söylemişti. Dolayısıyla bu son sahnede onun gerçek dünyada çocuklarına kavuştuğu söylenebilir. Çocukların aynen Cobb’ın anılarında olduğu gibi hem de tıpatıp aynı yerde ve aynı şekilde oynarken görülmesi ayrıca çocuklarda birebir aynı elbiselerin bulunması bu gördüğümüz sahnenin rüya olabileceğini düşündürse de kız çocuğunun büyüdüğü ve rüyadaki gibi olmadığı net olarak görülmektedir. Elbise ve diğer detayların yapımcı tarafından akıl karıştırmak amacıyla bu sahneye eklendiğini söyleyebiliriz. 

Son sahnede görülen topaca nasıl bir anlama yüklenebilir?

Dikkatli bakıldığı zaman topacın dengesinin bozulduğu ve birkaç saniye içerisinde düşeceği görülmektedir. Topacın düşüp düşmediğinin net olarak gösterilmemesinin nedeni seyircilerin aklını karıştırmak ve onları ikilemde bırakmaktır.

Bu arada dikkatli izleyiciler Cobb’ın filmin hiçbir yerinde topacın kendi totemi olduğundan bahsetmediğini fark edebilirler. Cobb onun karısı Mal’a ait bir totem olduğunu söylemektedir. Ancak Cobb’ın topacı bir totem gibi kullandığı açıkça görülmektedir. Belki de Cobb karısının ölümünden sonra totem olarak topacı seçmişti.

Cobb’ın gerçekliği nedir?

Cobb iki gerçekliği ayna anda yaşadığını söylemek yanlış olmaz. Cobb’ın her gün kendisini makineye bağladığını Ariadne sayesinde öğrenmiştik. Cobb’ın ortalama üç ya da dört saat uyuduğunu düşünürsek rüya zamanıyla günde ortalama 40 saat geçirdiği söylenebilir. Çünkü gerçek dünyadaki 5 dakikanın rüyada 1 saate denk geldiğini biliyoruz.

Cobb rüya katmanlarında çok uzun zaman geçirdiği için zihni zaman zaman gerçekliği karıştırabilmektedir. Özellikle karısı Mal’un bulunduğu anlarda bu iki dünyayı ayırt etmekte zorlanmaktadır. Yusuf’un bodrum katında gördüğümüz yaşlı adamın cümleleri bu duruma işaret etmektedir. Yaşlı adam uyumak ve rüya görmek için gelenleri kastederek şöyle söyler: “Onlar buraya uyumak için değil uyandırılmak için geliyorlar. Rüya, onların gerçekliği haline geldi.”

Bu insanlar rüya görmek için her gün oraya gelmektedirler. Bunu neden yaptıklarını soran Saito’ya Cobb şöyle cevap verir. “Bir süre sonra sadece bu yolla rüya görebiliyorsun.” Yusuf burada Cobb’a kritik bir soru sorar: “Sen hala rüya görebiliyor musun?” Cobb, Yusuf’un yüzüne bakar ama soruyu cevaplamaz. Bu sorunun cevabını Ariadne ile yaptığı konuşmada buluruz. Evet, Cobb artık normal insanlar gibi rüya görememekte ve her gün kendisini makineye bağlayarak karısı ve çocuklarıyla olan anılarına erişim sağlamaktadır.

Örneğin Ariadne ve Cobb’ın konuştukları bir sahnede Cobb, topacın karısına ait olduğunu söylerken zihni bir anda diğer gerçekliğe geçiş yapar ve topacın sürekli döndüğünü görür. Yüz ifadesine dikkat ederseniz bu durumdan oldukça rahatsız olduğunu bunu Ariadne’den saklamaya çalıştığını görebilirsiniz. Buna benzer bir durumu şu sahnede de görürüz.  Cobb, Yusuf’un yatıştırıcısını denedikten hemen sonra aynanın karşısına geçer. Aynaya bakar ve karısının intihar ettiği pencereyi görür. Bu, her iki dünyayı zihinsel olarak aynı anda yaşadığı bir andır. Topacı çevirmek ister ama o kadar telaşlıdır ki onu düşürür. Bu duruma Saito’nun şahit olması onun istemediği bir durumdur ve ona herhangi bir açıklama yapmadan oradan ayrılır.  

Cobb’ın gerçekliği tamamen yitirdiği söylenebilir mi?

Hayır, söylenemez. Cobb’ın zihinsel yeteneği çok üst düzeyde. Onun yaptıkları işte en iyi olma nedeni bu. Ancak onun kendisini tamamen rüya gerçekliğine teslim ettiğini söylemek doğru olmaz. Karısı Araf gerçekliğine kendisini kaptırırken o gerçek dünyayı unutmadı… Filmin sonlarında aslında kendisiyle yaptığı bu konuşmada açıkça neyin gerçek olduğunu bildiğini söylemektedir. Ancak Cobb belki karısına olan sevgisinden ötürü uzun bir süre her iki dünyayı da birlikte götürdü ve iki gerçekliği aynı anda yaşadı.

Mal, Cobb’ın rüyalarını neden ve nasıl sabote etmektedir?

İlk duyduğunuzda sizi şaşırtacak bir cevap olabilir ama ben Cobb’ın rüyaları sabote etmesi için Mal’a alan açtığını yani dolaylı olarak ona izin verdiğini düşünüyorum. 

Şimdi Mal’ı filmde ilk gördüğümüz ana gidelim. Burada Cobb ona güvenemeyeceğini söylemektedir. Ancak bir sonraki sahnede Cobb’ın söylediğinin tam tersini yaptığını görmekteyiz. Aşağıya sarkmak için kullanacağı ipi Mal’un oturduğu sandalyeye bağlar ve ona kımıldamamasını söyler. İpin ucunu güvenli bir yere bağlama olanağı varken bu yolu seçmesi Cobb’ın Mal’a güvendiğini göstermektedir. Cobb aşağıya sarktığı zaman Mal sandalyeden kalkar. Sandalye eğer pencerenin kenarına takılmasaydı Cobb aşağıya düşecekti. Görüldüğü gibi Cobb aksini söylese de Mal’a güvenmektedir.

Bir diğer dikkat çekici nokta Cobb’ın Mal’u vurarak operasyonu sabote etmesini engelleyebilme şansı varken bunu yapmaması… Ariadne onun gerçek olmadığını söyler ama Cobb’ın aklı oldukça karışıktır ve ona ateş edemez. Mal, Ficher’ı vurduğu an Cobb’a bir bakış atar. Sanki her şey planlı gibidir. Az önce onu vuramayan Cobb bu kez sanki tetiği çeker. Ama onun karısını vurduğunu düşünüyorsanız yanılıyorsunuz. Mal’u vuran kişi Cobb değil.

Sahneyi dikkatle seyrettiğimizde Saito’nun acı içinde olduğunu görmekteyiz. Saito, Mal’a bir bakış atar ve sağ elindeki eldiveni çıkarır. Daha sonra yani Mal vurulduktan sonra onun elinde tabanca olduğunu görürüz. Mal’a ateş eden odur. Zaten kurşunun geliş açısına dikkat ederseniz onu vuran kurşunun Cobb’ın silahından çıkma olasılığı yok. Mal’un ona bakışı, Cobb’un nerede bulunduğunu göstermektedir. Eğer onu vuran kişi Cobb olsaydı merminin ona sol omuz hizasından gelmesi gerekirdi; karşıdan değil. Sonuç olarak Cobb ateş etse bile amacı onu vurmak değildi. Zaten yüzüne yansıyan şaşkınlık ifadesinin nedeni bu. Onu kimin vurduğunu anlayamamıştır.

Sonuç olarak ben, Cobb’ın Mal’ın rüyaları sabote etmesine izin verdiğini ve bunu yapması için ona bilerek alan açtığını düşünüyorum. Cobb’ın böyle davranmasının nedenini onun özellikle eşinin görüldüğü sahnelerde gerçeklik algısını yitirmesidir.

Inception-Cobb

İncelemenin ikinci kısmında, kendi içerisinde iç içe geçmiş kurgulara sahip filmin kronolojik sıralaması yer almaktadır. Kronolojik sıralamayı takip ederken aynı zamanda rüya katmanlarında aslında neler olduğu, bu katmanlarda kimlerin rüyalarına erişim sağlandığı, Fisher’ın zihnine Inception’ın yani fikir ekiminin yapılabilmesi için neden III. katmana ihtiyaç duyulduğu gibi soruların cevaplarını da bulacaksınız.

Kronolojik Sıralama

  • Cobal mühendislik, işleri zihinlerden fikir çalmak olan Cobb ve ekibini kiralar. Amaçları rakip şirketlerinin sahibi olan Saito’nun çalışma planlarını ele geçirmektir.

  • Cobb ve ekibi işi kabul eder.

  • Saito’yu trendeyken uyutmayı başarırlar.

Bağlandıkları rüyanın mimarı Nash adlı ekip elemanıdır.

Bir rüyaya bağlandıklarında onları uyandırmak için her zaman birisi olmalıdır. Uyandırma görevi trende gördüğümüz ve müzik dinleyen kişiye aittir.

Şu an içinde bulundukları rüyanın mimarı: Nash…

İçeridekiler: Nash, Cobb, Artur ve Saito…

  • Yaptıkları plan gereği Saito’yu rüya içerisinde bir kez daha uyuturlar ve bu kez onu rüya içerisinde bir rüyaya sokarlar. İkinci rüyanın mimarı: Arthur’dur. Onları uyandırmak için bekleyen eleman ise bu kez Nash’tır.

Şu an içinde bulundukları rüyanın mimarı: Arthur.

İçeridekiler: Arthur, Saito ve Cobb.

  • İkinci rüyada, Saito’nun zihnindeki planları ele geçirmek üzeredirler. Cobb zarfı eline alır ancak Cobb’un karısı Mal, rüyaya dahil olur ve operasyonu sabote eder.
  • Saito, Cobb’dan zarfı da teslim etmesini ister. Eğer Saito zarfı alırsa, Cobb ve ekibi Cobal Mühendisliğin verdiği görevde başarısız olacaklardır.
  • Cobb, zarfı vermek istemez ve rüyanın mimarı olan Arthur’u öldürür. Böylece rüya çökmeye başlar.
  • Cobb, rüya çökerken zarfı okumaya çalışır. Rüya çöktüğü için yazılanları tam olarak okuyamadığını düşünürüz ama sonraki konuşmalarında onları yeteri kadar okuduğu anlaşılmaktadır.
  • Rüya içerisindeki rüyadan herkes uyanmıştır. Şu an bulundukları rüya Nash’ın mimarı olduğu rüyadır.
  • Saito’yu etkisiz hale getirerek istedikleri bilgiyi almaya çalışırlar.
  • Ancak bunu başaramazlar; çünkü Saito bir rüya içerisinde olduklarını anlar. Konuşmamak için direnir. Böylece hedefledikleri zaman içerisinde istedikleri bilgiye erişemezler.
  • Rüyadan uyanmak zorunda kalırlar. Trende Saito’yu yalnız bırakarak ayrılırlar.
  • Kaçmak zorundadırlar; çünkü onları kiralayan şirket başarısızlığı kabul etmeyecektir.
  • Helikopterle kaçma planları işe yaramaz çünkü ekip elemanı Nash Saito’ya giderek onları ele vermiştir. Amacı kendini kurtarmaktır.
  • Saito rüyada onları kimin tuttuğunu bilmiyordu. Ancak helikopterde şirketin adını söyler. Bu bilgiyi ona Nash vermiştir.
  • Saito, Nash’ı kurtarmak yerine onu Cobal Mühendisliğegönderir. Çünkü o güvenilemeyecek bir eleman olduğunu kanıtlamıştır.
  • Saito, helikopterde gerçek amacını söyler. Onlardan birisinin aklına bir fikir etmelerini ister ki buna filmin adı olan Inception denilmektedir.
  • Saito, Cobb’u ikna eder ve ondan takımını toplamasını ister.
  • Paris’e gelirler. Amaçları Miles’la konuşarak iyi bir mimar bulmaktır. Cobb’ın kendisi mimar olmak istemez çünkü Mal’ın rüyayı sabote edeceğini bilmektedir.
  • Cobb, Aridne ile tanışır. Onu çeşitli testlerden geçirir ve yeteneğine ikna olur.
  • Bu sırada Arthur çalışacakları mekânı ayarlamaktadır.
  • Cobb, Ariadne’yi rüya gerçekliğinde eğitmeye başlar.
  • Cobb daha sonra takımın diğer elemanı olacak Eames’i görmek için Mombassa’ya gider ve onu takıma girmesi için ikna eder.
  • Bu sırada Eamas’in aracılığı ile Mombassa’da Yusuf adlı kimyagerle tanışırlar. Yusuf onlara gerekli olan yatıştırıcıyı hazırlayacaktır.
  • Bu arada Cobal mühendislik Cobb’un başına ödül koyduğu için onun peşinde olan kişiler vardır.
  • Cobb adamların elinden Saito tarafından kurtarılır.
  • Inception ekmek için gerçekleştirilecek rüyanın üç katman olacağını öğreniriz.
  • Satio, rüyaya dahil olmak istemektedir. Görevin başarılıp başarılmadığını yerinde görmek istemektedir.
  •  Beynine Inception yani bir fikir ekilecek kişiyi ilk kez görürüz. Robert Fischer. Saito, rakip enerji imparatorluğunun varisi olan bu kişinin zihnine varisi olduğu şirketi parçalaması yönünde bir fikir ekmek istemektedir.
  • Arthur, beynine fikir ekecekleri Fischer’ı daha iyi tanıyabilmek için onun vaftiz babası olan Peter’a erişim sağlamak ister.
  • Peter’ı gözlemleme şansı bulan Arthur, planını diğer grup elemanlarıyla paylaşır. Arthur plandan etkilendiğini söyler.
  • Robert’ın zihnine girebilmek için onun uzun bir uçuş gerçekleştireceği uçağı kullanmaya karar verirler. Uçuş toplam 10 saat sürecektir.
  • Uçuş başladıktan bir süre sonra Robert’i uyutarak ortak rüyaya erişim sağlarlar.
  • İlk rüyanın sahibi Yusuf’tur. Diğerleri onun rüyasına girmiştir.
  • Ancak rüya başlar başlamaz planda olmayan olaylar olmaya başlar. Karşılarına eğitimli korumalar çıkar. Fischer’in zihni bilinçaltı hırsızlığı konusunda eğitim almıştır.
  • Çıkan çatışmada Saito yaralanır.
  • Arthur Saito’yu uyandırmak için onu öldürmek ister ama yatıştırıcı çok güçlüdür ve bu bir işe yaramayacaktır. Eğer yatıştırıcının etkisi geçmeden ölürlerse Araf’a düşeceklerdir.
  • Arthur, Fisher’in amcası Peter’ın kılığına girer ve ondan Inception’u gerçekleştirebilmek için bilgi almaya çalışır. Bu konuşmada önemli bilgiler elde eder.
  • Daha sonra Fischer’in bilinçaltı korumalarından beyaz bir araçla kaçmaya başlarlar.
  • Rüya içerisinde ikinci katmana inerler. Bu kez uyanık kalan kişi ilk rüyanın sahibi Yusuf’tur. İkinci katman Arthur’un rüyasıdır…
  • Saito bu katta daha sağlıklı görülmektedir. Ancak Saito’nun sağlığı zamanla kötüleşecektir.
  • Bu katmanda Fisher’ın kendi amcasından şüphe etmesini sağlarlar.
  • Aslında burada Peter olarak gördüğümüz bu kişi Fisher’ın bilinçaltı yansıması… Dolayısıyla burada aslında ekibin kendi benliğine erişim sağlamasına izin vermiş oldu… Fisher üst katmanda Eames’ın yaptığı bu konuşma nedeniyle amcasını böyle hatırlamaktadır… Aslında şu an bir üst katmanda yani ilk rüyada onun zihnine ektikleri fikirleri izliyoruz… Ekip elemanları işlerinde çok iyiler. Ancak bu çabaları hala yetersiz. Dikkat ederseniz Fisher’ın hala ikna  olmadığını ve şirketi parçalama fikrini kabullenmediğini görebilirsiniz. Bu fikri ekebilmek için daha derine ve onun bilinçaltına inmeleri gerekmektedir.
  • Daha sonra Fisher’ı uyutarak üçüncü katmana geçiş yaparlar.
  • Bu kez Eames’ın rüyasındadırlar.
  • Bu gördüğümüz kalenin mimarı Ariadne’dir.
  • Ancak bu sırada beklenmeyen aksilikler gerçekleşir ve Ariadne kaleye ait bir detayı Cobb’a söyler… Bunu yaptığı anda Cobb’un bilinçaltında var olan Mal’un rüyayı sabote etmesi için ona fırsat verilmiş oldu.
  • Ayrıntıları öğrenen Mal kalede ortaya çıkar ve rüyayı sabote etmek için Fisher’ı vurur.
  • Normalde rüyada öldüğü zaman uyanması gereken Fisher yatıştıcının etkisi çok güçlü olduğu için Araf’a düşer. Cobb ve Ariadne peşinden gitmeye karar verirler.
  •  Arthur onları uyandırmak için III. katmanda kalır.
  • Ariadne ve Cobb, Araf’ta Mal’u bulurlar. Aslında bu sahnede gördüğümüz Mal, Cobb’un bilinçaltı yansımasıdır.
  • Bu arada Saito III. katmanda ölür ve arafa düşer.
  • Mall, arafta gizlediği Fisher’ı vermek istemez. Ancak Cobb ona şu kendisinin kalması karşılığında Fisher’in gitmesine izin vermesi teklifinde bulunur. Aslında Cobb’ın Araf’ta kalma düşüncesi yoktur. O, Saito’nun arafa düşeceğini bilmektedir. Onu almadan gitmesinin bir anlamı yoktur.
  • Ariadne Fisher’ın düşmesini sağlar.
  • III. katmanda uyanan Fisher, Inception’un ekileceği bölüme girer.
  • Eams, babasının ona ölürken söylediği son sözü bağlamından kopararak daha farklı algılamasını sağlar.
  • Eames, fikrin ekildiğine emin olduğu an kaleyi patlatmaya başlar.
  • Bir üst katmanda yani II. rüya katmanında yer çekimi olmadığı için rüyadakileri asansöre dolduran Artur asansörü patlatarak düşüşü başlatmıştır.
  • Ariadne Araf’ta kendisini boşluğa bırakır ve sırayla tüm katmanlarda gözünü açar.
  • Araç I. rüya katmanında suya düşer. Saito ve Cobb dışında herkes uyanmıştır.
  • Bu katmanda bir düşüş yaşadıkları halde uyanmama nedenleri uyuşturucunun etkisidir. Zaten uyandıklarında uçuşun bitmek üzere olduğu görülür.
  • İlk katmanda yapılan bu konuşmada Fisher’ın beynine fikrin ekildiğini anlarız. Arthur buna emin olana kadar onu takip eder.
  • Araf’ta Saito ile karşılaşan Cobb, onun hala zihnini ve gerçekliği tam olarak kaybetmediğini görür. Yüzündeki şaşkınlığın nedeni bu olabilir.
  • Saito elini silaha götürür. Araf’tan çıkmanın tek yolunun orada kendini öldürmek olduğunu biliyoruz. Muhtemelen Cobb’u ve kendisini öldürür.
  • Uçakta gözünü açan Cobb dikkatle Saito’ya bakar. Onun telefon açmasını beklemektedir.
  • Saito hemen telefona sarılır ve anlaşmayı unutmadığını gösterir.
  • Cobb pasaport kontrolünden sorunsuzca geçer. Ardından da çocuklarına kavuşur.
  • Bu sırada masada dönen topacın düşüp düşmediği belli olmadan film sona erer.

Başlangıç (2010) Filmi Tek Parça Full HD Nasıl İzlenir?

Inception Filmi türkçe dublaj ve türkçe alt yazılı seçenekleri ile Netflix platformunda yayınlanmıştır. Netflix web sitesi veya mobil uygulaması üzerinden üye bilgileriniz ile giriş yaparak kesintisiz olarak seyredebilirsiniz.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir